Wijzer stoomt je klaar voor festivals én academiejaar

Universiteit Antwerpen hangt vijfdelige podcastreeks op aan festivalzomer

Twijfel jij ook nog over wat je volgend jaar gaat studeren? Weet je niet goed of een studie aan de universiteit iets voor jou is? Eind juni lanceert de Universiteit Antwerpen een podcastreeks, speciaal voor twijfelaars. Elke aflevering praten experten van UAntwerpen over een festival en alle bijhorende aspecten, waardoor de reeks je ‘wijzer’ maakt, maar ook een studierichtingaanwijzer kan zijn.

Vanaf 30 juni 2022 verschijnt tweewekelijks een aflevering van de podcastreeks Wijzer. Per aflevering laten twee professoren of onderzoekers van UAntwerpen hun licht schijnen op bepaalde aspecten van dé zomeractiviteit bij uitstek: festivals.

Zo hebben socioloog Walter Weyns en experte cultuurmanagement Annick Schramme het in de eerste aflevering over Rock Werchter en het belang van een uitlaatklep voor de bezoekers en werk voor muzikanten. In de daaropvolgende afleveringen komen onder meer het meten van de menigte op de Gentse Feesten aan bod. Theaterwetenschapper Benjamin Verhoeven komt dan weer vertellen over de creatie van magie op Tomorrowland. In totaal gaat het om vijf afleveringen. Die worden telkens gelanceerd in de aanloop naar een festival.

In 'Wijzer' laten per aflevering telkens twee professoren of onderzoekers van UAntwerpen hun licht schijnen op dé zomeractiviteit bij uitstek: festivals.

Creatieve oplossingen

De bedoeling van de reeks is vooral om te tonen hoe alledaags wetenschap is, maar ook om studenten een studie te helpen kiezen. Uit de recentste wetenschapsstudie van het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie van de Vlaamse Overheid blijkt namelijk dat 8 op de 10 Vlamingen wel het belang van wetenschappelijk onderzoek erkennen, maar het tegelijkertijd nogal ingewikkeld en abstract vinden.

“Met de reeks willen we onder meer aantonen dat je als wetenschapper vaak creatieve oplossingen moet bedenken voor levensechte vraagstukken, denk maar aan de voorbije pandemie, en zo dus écht wat kunt bewijzen voor de maatschappij”, vertelt Fien Gillis, bedenker van de reeks.

Niet alleen op infodagen, maar ook in de zomervakantie hakken studenten knopen door over hun studiekeuze.

Zon, zee, studiekeuze

​Gratis luisteren op SoundCloud

Het idee van de Universiteit Antwerpen om met een eigen podcastreeks te starten, komt voort uit het feit dat hun studiekeuze-enquête aantoont dat 22% van de potentieel toekomstige studenten hun studiekeuze pas maakt tijdens de zomervakantie. “Op de infodagen in het voorjaar zijn er al heel wat studenten die een eerste keer komen kennismaken met (het leven op) de universiteit, maar ook in de zomervakantie hakken velen nog een knoop over hun studieplannen door”, weet rector Herman Van Goethem. “Podcastreeksen winnen aan populariteit, en met Wijzer maken we studenten wegwijs met een thema dat aansluit bij hun leefwereld.”