Antwerps hoger onderwijs is digitaal, divers en duurzaam

Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen opent academiejaar in Stadsschouwburg

De eerste lessen zijn achter de rug, met de plechtige openingszitting in de Stadsschouwburg is het academiejaar nu ook officieel gelanceerd. “We willen Antwerpen uitbouwen tot een internationale, ondernemende, creatieve en inclusieve studentenstad”, klonk het onder meer.

Op donderdag 29 september vulde de Antwerpse Stadsschouwburg zich met studenten en medewerkers van de AP Hogeschool, de Karel de Grote Hogeschool, de Antwerp Maritime Academy (HZS) en de Universiteit Antwerpen. Ze woonden er de plechtige openingszitting van het academiejaar bij, een organisatie van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen. Extra feestelijk, want de Antwerpse associatie viert dit jaar haar twintigste verjaardag.

Het openingswoord werd traditioneel verzorgd door de Antwerpse burgemeester Bart De Wever. In alle toespraken stond het thema The next generation: digitaal, divers en duurzaam centraal. Arno Deceuninck, voorzitter van de Studentenraad van UAntwerpen, legde de brug naar de steeds diverse studentenpopulatie, zeker in de regio Antwerpen.

Antwoorden op onzekerheden

“Er komen vanaf het komende jaar in heel Vlaanderen meer studievoortgangsmaatregelen. Dat kan ondersteunend zijn, maar dat kan ook potentiële studenten afschrikken. Zeker in onze Antwerpse regio heeft dat een nefast effect op het aantrekken van een meer diverse studentenpopulatie. Laat dat nu net de knip met het verleden zijn, die we net niet willen. Laat ons alsnog iedereen de nodige kansen geven”, aldus Deceuninck.

In zijn toespraak focuste Rowan Van Schaeren, algemeen directeur van de Antwerp Maritime Academy (HZS), op de onzekerheden die onze maatschappij vandaag beheersen. “Maar wij als hogeronderwijsinstellingen kunnen wel degelijk mee antwoorden bieden op die onzekerheden. Als we de onzekerheden niet behandelen, kunnen die overslaan naar angst en angst is heel zelden een goede raadgever. Ik heb er vertrouwen in dat we samen met studenten, industrie en overheden alle onzekerheden het hoofd kunnen bieden en voor welvaart kunnen blijven zorgen.”

Inclusie wordt topprioriteit

In zijn inaugurele rede sneed Herman Van Goethem, rector UAntwerpen, meerdere thema’s aan. Maar het langst stond hij stil bij ‘inclusie’. “Inclusie is zelfs de topprioriteit van onze universiteit. Dat wil niet zeggen dat we de lat lager leggen, maar we investeren waar nodig in gerichte begeleiding van studenten die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken. Alle studenten moeten zich thuis kunnen voelen aan de universiteit en daar is nog werk aan de winkel.”

Van Goethem denkt daarom aan de invoering van professionaliseringstrajecten voor personeelsleden. “Inzicht verwerven in onbewuste vooroordelen ten aanzien van bepaalde groepen is belangrijk in onze organisatie, én binnen de andere Vlaamse universiteiten.”

Krachten blijven bundelen

Het laatste woord was voor Jan van den Nieuwenhuijzen, voorzitter Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen. Hij had de eer het academiejaar officieel te openen. “We willen Antwerpen mee uitbouwen tot een internationale, ondernemende, creatieve en inclusieve studentenstad”, aldus de voorzitter. “We willen de krachten blijven bundelen, en nemen het engagement om samen fundamenteel bij te dragen aan de maatschappij van vandaag en morgen.”

Het thema van de openingszitting werd ook duidelijk geïllustreerd door de artistieke omlijsting. Zo werden de Europese hymne en de Vlaamse Leeuw op piano gebracht door de Oekraïense conservatoriumstudent Markiyan Popil. De volgende generatie stond ook letterlijk klaar, want in het kader van het project Zuidgeluid klommen Antwerpse klasjes op het podium om samen te zingen. Samen zingen verbindt immers, en dat leidt tot sociale inclusie.

Na de zitting werd er op het nieuwe academiejaar geklonken tijdens een receptie op het Theaterplein. De studenten verhuisden vervolgens naar Spoor Oost, waar ze tijdens StuDay op hun eigen studentikoze manier de nieuwe jaargang op gang trapten.