UAntwerpen zamelt menstruatiemateriaal in

Actie rond menstruatiearmoede start op 17 oktober, de internationale Dag tegen Armoede

UAntwerpen lanceert een inzamelactie voor menstruatiemateriaal, om menstruatiearmoede, maar ook andere taboes rond menstruatie, onder de aandacht te brengen. Op alle campussen zijn er inzamelpunten. Tegelijkertijd komen er aan enkele toiletten mandjes met onder meer gratis tampons en maandverband.

Zoals je in bepaalde cafés een uitgestelde koffie kan kopen voor een volgende, minder bedeelde klant die ‘m kan opdrinken, organiseert de Universiteit Antwerpen een inzamelactie voor menstruatiemateriaal. Op alle campussen kan je vanaf 17 oktober tampons, inlegkruisjes en maandverbanden doneren. Die producten worden verdeeld over verschillende mandjes op de campussen. Studenten en andere passanten die menstrueren, maar geen menstruatieproduct bij zich hebben, kunnen gratis iets uit het mandje nemen.

Nieuwe inzamelactie

Vorig jaar klopten een aantal studenten van de Antwerp Management School aan bij de sociale dienst van de universiteit voor een project rond menstruatiearmoede. De universiteit sprong mee op de kar en organiseerde verschillende inzamelplekken. Het bleek een succes dat enorm werd gewaardeerd. “Op het einde van het project bleven de donaties binnenkomen, waardoor we beslisten om op twee verschillende plekken op onze campus een mandje te zetten en kleinschalig producten te verdelen”, vertelt Sanne Joostens, coördinator van de Sociale Dienst.

Naar aanleiding van de internationale Dag tegen Armoede op 17 oktober organiseert de universiteit nu opnieuw inzamelpunten met speciale dozen. Zowel op de Stadscampus, Campus Drie Eiken als Campus Groenenborger komen er vervolgens verdeelpunten aan de toiletten waar je bijvoorbeeld een maandverband of een tampon kan nemen. Het is ook mogelijk om de actie financieel een duwtje in de rug te geven: dat kan via een gift aan het Universiteitsfonds Antwerpen (fiscaal aftrekbaar vanaf 40 euro). Alle info op www.uantwerpen.be/universiteitsfonds-studentenfinanciering

Structureel plan

“Vorig jaar gingen de ingezamelde producten naar goede doelen die de studenten van de Antwerp Management School hadden uitgekozen, maar doordat mensen dingen bleven inzamelen konden we extra materiaal verdelen aan onze toiletten. We vroegen passanten via een QR-code waarom zij gebruik maakten van de gedoneerde producten. Zo ontdekten we dat het voor ons als organisatie ook nuttig is om zulke mandjes met gratis producten te verdelen”, vertelt Joostens.

“We rekenen op de solidariteit en beleefdheid van de passanten om alleen mee te nemen wat ze op dat moment nodig hebben. Omdat we de producten zo openlijk tonen, hopen we ook het taboe rond menstruatie wat te doorbreken.”

De inzamelactie is een eerste stap in een groter structureel plan om aan alle toiletten op alle campussen een mandje te voorzien met menstruatieproducten voor zij die deze niet kunnen betalen, of ze simpelweg zijn vergeten.

Vanaf 17 oktober kan je menstruatieproducten doneren op de volgende plekken:

• Stadscampus: STIP en bibliotheek
  • Drie Eiken: STIP en bibliotheek
  • Middelheim: receptie
  • Groenenborger: bibliotheek

Verdeelpunten vind je aan de toiletten aan:

• Stadscampus: STIP en de toiletten op het gelijkvloers van de bibliotheek
  • Drie Eiken: STIP
  • Groenenborger: bibliotheek