Zin om eens stil te staan bij je onderwijspraktijk? 

Laat je in deze tip inspireren door enkele kernprincipes van krachtig hoger onderwijs: werk competentiegericht, zet je studenten actief aan het werk, differentieer waar nodig, motiveer, geef gerichte feedback en toets kwaliteitsvol.

Werk competentiegericht

Het hoger onderwijs wordt geacht ‘competentiegericht’ te zijn. Afgestudeerde studenten moeten beschikken over duidelijk omschreven competenties om succesvol te kunnen functioneren in een steeds veranderende arbeidsmarkt. Mogelijks zit je nog met een aantal vragen over competentiegericht onderwijs, waar we (hopelijk) een antwoord op kunnen formuleren.

Hoe we ervoor kunnen zorgen dat studenten stap voor stap de juiste competenties verwerven binnen een curriculum? De WIG is een mogelijk instrument hiervoor. Ook kunnen hiervoor leerlijnen ingezet worden (zie ECHO-onderwijstip ‘leerlijnen voor meer transparantie en samenhang’, 2020 en ECHO-onderwijstip ‘leerlijnen in de praktijk’, 2020).  

Good practices (enkel raadpleegbaar voor UAntwerpen personeel na inloggen)

Zet je studenten actief aan het werk 

​ Een activerende didactiek is een effectieve didactiek. Maar niet elke activering is daarom even succesvol. Activerend lesgeven doe je niet zomaar. Elke werkvorm die je inzet en de manier waarop je activeert, zijn bij voorkeur het resultaat van bewuste keuzes. Daarbij schenk je best ook aandacht aan jouw activatiecultuur en aan zoveel mogelijk studenten activeren. En hoe het zit met die grote groep studenten activeren?

Good practices (enkel raadpleegbaar voor UAntwerpen personeel na inloggen)

Differentieer waar nodig

Studenten kunnen op allerlei manieren verschillen van elkaar: ze hebben verschillende leeftijden, hebben een diverse socio-economische achtergrond, zijn etnisch-cultureel verschillend en/of komen uit verschillende landen, hebben uiteenlopende seksuele voorkeuren, … maar evengoed hebben ze diverse voorkennis, interesses en de manier waarop ze studeren verschilt ook. 

De uitdaging is om diversiteit te erkennen en te benutten in ons onderwijs, en er op in te spelen via differentiërend en diversiteitssensitief lesgeven.

Good practices (enkel raadpleegbaar voor UAntwerpen personeel na inloggen)

Studenten motiveren.

Wat betekent dit en hoe je doe je dit? Daarnaast kan je ook studenten motiveren om meer zelfgestuurd te leren of kan je als coach motiverend werken. Tenslotte is ook het creëren van een positief klasklimaat een methode om studenten in de les te motiveren.

Good practices (enkel raadpleegbaar voor UAntwerpen personeel na inloggen)

Geef gerichte feedback

Feedback kan een zeer krachtig leermiddel voor studenten zijn. Voorwaarde is uiteraard dat deze feedback kwaliteitsvol is én dat jouw studenten ook iets doen met die feedback. Ook nadenken over de feedbackgeletterdheid van jouw studenten is belangrijk. Zelfs studenten inschakelen als feedbackgever is een good practice.

Good practices (enkel raadpleegbaar voor UAntwerpen personeel na inloggen)

Toets kwaliteitsvol

Kwaliteitsvolle toetsing vereist transparantie, betrouwbaarheid en validiteit. Bij competentiegericht toetsen komen dan weer een aantal specifieke toetskenmerken naar boven. Niet elke toetsing heeft dezelfde format. Zo bestaan er, bijvoorbeeld, openboekexamens, schriftelijke examens met mondelinge toelichting en meerkeuze-examens.  De studentgroep die getoetst wordt is ook meer en meer divers.

Good practices (enkel raadpleegbaar voor UAntwerpen personeel na inloggen)

Meer weten?