UAntwerpen

Login

  • Studentenportaal
  • Personeelsportaal
  • Online aanmelding
  • Webadmin
  • nl
  • en
Expertise­Centrum Hoger Onderwijs
  • menu
  • zoek
  • inhoud
  • Opleidingen
  • Didactische info
  • Onderzoek
  • Organisatie

Onderwijstips chronologisch

  • Expertise­Centrum Hoger Onderwijs
  • Didactische info

Didactische info

  • Tip van de maand
  • Didactische info thematisch
  • Onderwijstips chronologisch
    • Onderwijstips 2024-2025
    • Onderwijstips 2023-2024
    • Onderwijstips 2022 - 2023
    • Onderwijstips 2021-2022
    • Onderwijstips 2020-2021
    • Onderwijstips 2019-2020
    • Onderwijstips 2018-2019
    • Archief
  • Blijf op de hoogte

Een overzicht van alle onderwijstips

  • Socrates in de aula. Reflecteren aan de hand van filosofische vragen. (april 2025)
  • De kunst van activeren: welke factoren bepalen jouw keuze? (maart 2025)
  • Hoogbegaafdheid: ook (en zeker) in het hoger onderwijs een uitdaging! (februari 2025)
  • Hoe zelfsturend leren in het hoger onderwijs bevorderen? (januari 2025)
  • Internationalisation at home: internationale competenties voor elke student? (december 2024)
  • Kwaliteitsvol toetsen (november 2024)
  • Podcasts inzetten als toetsvorm (oktober 2024)
  • Werken met casussen (september 2024)
  • Ondersteuning van werkstudenten (juli 2024)
  • Ondersteunend reageren op studenten met emotionele moeilijkheden (juni 2024)
  • Gelijke kansen! Ondersteuning voor studenten met een functiebeperking (mei 2024)
  • Peerfeedback en -assessment als activerende werkvorm (april 2024)
  • Een beheersbare studentengroep (maart 2024)
  • Voorbereiding en begeleiding van labopractica (februari 2024)
  • Feedback na examens (januari 2024)
  • Aandacht voor gender- & seksuele diversiteit (december 2023)
  • Openboekexamens: waarop letten als docent? (november 2023)
  • Welzijn bij internationale studenten (oktober 2023)
  • De wereld van het labo (september 2023)
  • Gegamificeerd onderwijs (juli 2023)
  • Wie schrijft, die blijft! (juni 2023)
  • Ondernemende competenties bij studenten stimuleren (mei 2023)
  • Studenten activeren (april 2023)
  • Lesopnames zinvol inzetten (maart 2023)
  • Een grote studentengroep actief bij de les betrekken (februari 2023)
  • Werk maken van feedback (januari 2023)
  • Activerende leerruimtes: tips & tricks (december 2022)
  • Wat maakt een groepsopdracht succesvol? (november 2022)
  • Stress bij studenten: wat kan je doen als docent? (oktober 2022)
  • Lesgeven in een interculturele context: mogelijke valkuilen en tips (september 2022)
  • Feedback matters! Kwaliteitsvolle feedback (juni 2022)
  • Game-based teaching (mei 2022)
  • Diversiteitsensitief lesgeven (april 2022)
  • Peerreview bij schriftelijke werkstukken (maart 2022)
  • Humor en ironie in hoger onderwijs (februari 2022)
  • Think big, act small! De eerste stappen naar duurzaamheidseducatie (januari 2022)
  • Schriftelijk examen met mondelinge toelichting: het beste van twee werelden? (december 2021)
  • Juridische twistpunten over toetsing vermijden (november 2021)
  • Online practica: waarom, wat en hoe? (oktober 2021)
  • Differentiërend lesgeven in het hoger onderwijs (september 2021)
  • Iedereen coach? Een focus op studentenwelzijn. (augustus 2021)
  • Onderzoeksgebaseerd lesgeven, ook aan grote groepen: het kan! (juli 2021)
  • Comproved: waarom moeilijk beoordelen als het ook eenvoudig kan? (juni 2021)
  • Online samenwerken: een wiki, wat is dat? (mei 2021)
  • Kwaliteitsvolle meerkeuze-examens zonder giscorrectie (april 2021)
  • Online lesgeven en leren: lessons learned (maart 2021)
  • Een student in paniek - Wat te doen als docent? (februari 2021)
  • Het beste uit studenten halen? Let's coach! (januari 2021)
  • Online onderwijs: studenten aan het roer van hun leren (december 2020)
  • Positive vibration, yeah! Een positief klasklimaat (november 2020)
  • Online feedback (oktober 2020)
  • Hoe een online college interactief maken? (september 2020)
  • Ontwerpen van blended onderwijs: een vogelperspectief (augustus 2020)
  • Leerlijnen in de praktijk (juli 2020)
  • Leerlijnen voor meer transparantie en samenhang (juni 2020)
  • Thesisbegeleiding met hoofd én hart (mei 2020)
  • Hoe studenten activeren in coronatijd? (april 2020)
  • Bandbreedte (maart 2020)
  • Wetenschappelijke integriteit in het hoger onderwijs (februari 2020)
  • Zelfregulerend leren in het hoger onderwijs (januari 2020)
  • Omgaan met studentenevaluaties (december 2019)
  • Flipped classroom (november 2019)
  • Een krachtige leeromgeving met MOOCs (oktober 2019)
  • MOOC's in het hoger onderwijs (september 2019)
  • Heterogene groepen samenstellen (juli 2019)
  • Bijzondere faciliteiten en examens (juni 2019)
  • Starten met interdisciplinair hoger onderwijs (mei 2019)
  • Hoe omgaan met laptops en smartphones in de aula (april 2019)
  • Laptops en smartphones in de aula (maart 2019)
  • De documentencamera (februari 2019)
  • Feedback geven bij beginassessments (januari 2019)
  • Bevorderen van de betrouwbaarheid van een schriftelijk examen (december 2018)
  • Studenten zelf een examenvraag laten bedenken (november 2018)
  • Waar is de lesgever in een online leeromgeving? (oktober 2018)
  • Doorstroom van kansengroepen in het hoger onderwijs (juli 2018)
  • Begeleiden van studenten met autisme bij opdrachten (juni 2018)
  • Zoveel mogelijk studenten activeren (mei 2018)
  • Effectieve presentatie als lesondersteuning (april 2018)
  • Ondersteunen van samenwerkingscompetenties (maart 2018)
  • Activatiecultuur (februari 2018)
  • Hoe studenten indelen bij groepswerk (januari 2018)
  • Hoe omgaan met taalfouten van niet-moedertaalsprekers Nederlands? (december 2017)
  • Doorstroom en diversiteit bij leerbedreigde studenten (november 2017)
  • Rubrieken als begeleidings- en beoordelingsinstrument (september 2017)
  • Naar betrouwbaar peer assessment (juni 2017)
  • Feedback bij een stagebegeleiding (mei 2017)
  • Formatief toetsen: Wat, waarom en hoe? (mei 2017)
  • Hoe een screencast effectief en aangenaam maken? (april 2017)
  • Hoe studenten voorbereid naar de les laten komen (maart 2017)
  • Screening the screencast (februari 2017)
  • Videocation: Weblectures en screencasts in uw onderwijs (januari 2017)
  • Samen op weg naar duurzaam hoger onderwijs (december 2016)
  • Werken aan academische taalvaardigheid doorheen de opleiding (november 2016)
  • We want more...! Honors programma's (oktober 2016)
  • Talige verwachtingen duidelijk maken bij academische schrijftaken (juni 2016)
  • Duurzaam onderwijs in de praktijk (mei 2016)
  • Beoordelen van een elektronisch discussieforum (mei 2016)
  • Discussiëren 2.0: De elektronische discussiegroep (april 2016)
  • Judge for yourself: juridische onderwijsvragen (maart 2016)
  • Het onderwijsleergesprek (februari 2016)
  • Omgaan met resultaten van studentenevaluaties (januari 2016)
  • Plagiaat (januari 2016)
  • Een schriftelijk werkstuk als toets (december 2015)
  • Creativiteit stimuleren en beoordelen (november 2015)
  • De one minute paper (oktober 2015)
  • Zelfstudiepakketten (juni 2015)
  • Beoordelen van een EVC-portfolio (juni 2015)
  • Competentiegericht toetsen (mei 2015)
  • Projectonderwijs in de praktijk (april 2015)
  • De hink-stap-sprong om het leren van studenten te bevorderen in hoorcolleges (april 2015)
  • Drie kwaliteitscriteria bij het opstellen van schriftelijke opdrachten (maart 2015)
  • Flipped classroom (februari 2015)
  • Vijf vragen en antwoorden bij competentiegericht onderwijs (januari 2015)
  • Feedbackgesprek (januari 2015)
  • Begeleiden en beoordelen van studenten met een functiebeperking (december 2014)
  • Stemming (november 2014)
  • Aandacht voor internationalisation@home (oktober 2014)
  • Een grote studentengroep actief bij de les betrekken (september 2014)
  • De WIG als instrument voor graduele competentieontwikkeling (mei 2014)
  • Feedback geven in het Engels op schrijfopdrachten (april 2014)
  • Ondersteuning van werkstudenten (april 2014)
  • Evalueren van het eigen onderwijs via peerobservatie (februari 2014)
  • Hoe studenten indelen bij groepswerk (januari 2014)
  • Survivaltips bij het evalueren (december 2013)
  • Meet wat u moet meten (november 2013)
  • Actief omgaan met feedback (oktober 2013)
  • Peerassessment (september 2013)
  • Feedback geven via Blackboard (januari 2013)
  • Inrichten van practica (december 2012)
  • Engels als onderwijstaal (november 2012)
  • Coachen van studenten (juni 2012)
  • Laat studenten elkaar beoordelen (oktober 2011)
  • Activeren in en met streaming video (november 2010)
  • Uw examen objectief beoordelen (juni 2010)
  • Het maken van mindmaps (juni 2010)
  • Inleiding en afsluiting van een tekst (februari 2010)
  • Een zelfreflectie schrijven en beoordelen adhv de zelfreflectiecyclus van Korthagen (september 2008)
  • Uw leslokaal creatief gebruiken (2008)
  • Toetsen via Blackboard. Zowel voor, na als tijdens het OO (2008)
  • Onderbreek de video die u ter illustratie laat zien (2007)
  • Het geven van feedback (2007)
  • Goede afspraken als hoeksteen voor een discussieforum op Blackboard (2007)
  • Stuur het leren met de toets (2007)

ECHO-boek: 50 onderwijstips

Naast de tips die op deze pagina staan, is er ook het ECHO-boek: 'Vijftig onderwijstips'. Hierin vindt u 50 onderwijstips, opgedeeld in 10 categorieën. Een voorproefje van het boek met alvast enkele van de tips, kunt u vinden op Google Books. 

De nieuwe tips die verschijnen, worden steeds aangeboden in het overzicht hierboven.

  • © UAntwerpen
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Gebruiksvoorwaarden

Cookie consent

De UAntwerpen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken voor het functioneren, meten en optimaliseren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om b.v. YouTubefilmpjes te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Deze laatste categorie betreffen de tracking cookies. Uw internetgedrag kan worden gevolgd door middel van deze tracking cookies Door op 'Accepteer alle cookies' te klikken gaat u hiermee akkoord. Lees ook het UAntwerpen Privacy statement

Stel je persoonlijke voorkeuren in

Cookie-voorkeuren

Ze zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die u uitvoert en die u in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van uw privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
U kunt uw browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat u over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Ze stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, en om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als u deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer u onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Ze maken een verbeterde functionaliteit en maatwerk van de site mogelijk. Ze kunnen geactiveerd worden door ons of door derden waarvan wij de diensten aan onze pagina's hebben toegevoegd. Als u deze cookies niet toestaat, kan het zijn dat sommige of alle services niet goed werken.

Ze kunnen door onze reclamepartners op onze site worden ingesteld om een profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Ze slaan niet direct persoonlijke gegevens op, maar zijn gebaseerd op de unieke identificatie van uw browser en apparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder gerichte advertenties zien.

Voorkeuren opslaan