UAntwerpen

Login

  • Studentenportaal
  • Personeelsportaal
  • Online aanmelding
  • Webadmin
  • nl
  • en
Expertise­Centrum Hoger Onderwijs
  • menu
  • zoek
  • inhoud
  • Opleidingen
  • Didactische info
  • Onderzoek
  • Organisatie

Onderwijstips chronologisch

  • UAntwerpen
  • Centra
  • Expertise­Centrum Hoger Onderwijs
  • Didactische info

Didactische info

  • Tip van de maand
  • Didactische info thematisch
  • Onderwijstips chronologisch
    • Onderwijstips 2020-2021
    • Onderwijstips 2019-2020
    • Onderwijstips 2018-2019
    • Archief
  • ECHO-publicaties
  • Blijf op de hoogte

Een overzicht van alle onderwijstips

  • Tip 101: Online lesgeven en leren: lessons learned
  • Tip 100: Een student in paniek - Wat te doen als docent?
  • Tip 99: Het beste uit studenten halen? Let's coach!
  • ​Tip 98: Online onderwijs: studenten aan het roer van hun leren
  • ​Tip 97: Positive vibration, yeah! Een positief klasklimaat
  • Tip 96: Online feedback
  • Tip 95: Hoe een online college interactief maken?
  • Tip 94: Ontwerpen van blended onderwijs: een vogelperspectief
  • Tip 93: Leerlijnen in de praktijk
  • Tip 92: Leerlijnen voor meer transparantie en samenhang
  • Tip 91: Thesisbegeleiding met hoofd én hart
  • Tip 90: Hoe studenten activeren in coronatijd?
  • Tip 89: Bandbreedte
  • Tip 88: Wetenschappelijke integriteit in het hoger onderwijs
  • Tip 87: Zelfregulerend leren in het hoger onderwijs
  • Tip 86: Omgaan met studentenevaluaties
  • Tip 85: Flipped classroom
  • Tip 84: Een krachtige leeromgeving met MOOCs
  • Tip 83: MOOC's in het hoger onderwijs
  • Tip 82: Heterogene groepen samenstellen
  • Tip 81: Bijzondere faciliteiten en examens
  • Tip 80: Starten met interdisciplinair hoger onderwijs
  • Tip 79: Hoe omgaan met laptops en smartphones in de aula
  • Tip 78: Laptops en smartphones in de aula
  • Tip 77: De documentencamera
  • Tip 76: Feedback geven bij beginassessments
  • Tip 75: Bevorderen van de betrouwbaarheid van een schriftelijk examen
  • Tip 74: Studenten zelf een examenvraag laten bedenken
  • Tip 73: Waar is de lesgever in een online leeromgeving?
  • Tip 72: Doorstroom van kansengroepen in het hoger onderwijs
  • Tip 71: Begeleiden van studenten met autisme bij opdrachten
  • Tip 70: Zoveel mogelijk studenten activeren
  • Tip 69: Effectieve presentatie als lesondersteuning
  • Tip 68: Ondersteunen van samenwerkingscompetenties
  • Tip 67: Activatiecultuur
  • Tip 66: Hoe studenten indelen bij groepswerk
  • Tip 65: Hoe omgaan met taalfouten van niet-moedertaalsprekers Nederlands?
  • Tip 64: Doorstroom en diversiteit bij leerbedreigde studenten
  • Tip 63: D-PAC
  • Tip 62: Rubrieken
  • Tip 61: Naar betrouwbaar peer assessment
  • Tip 60: Feedback bij een stagebegeleiding
  • Tip 59: Formatief toetsen: Wat, waarom en hoe?
  • Tip 58: Hoe een screencast effectief en aangenaam maken?
  • Tip 57: Hoe studenten voorbereid naar de les laten komen
  • Tip 56: Screening the screencast
  • Tip 55: Videocation: Weblectures en screencasts in uw onderwijs
  • Tip 54: Samen op weg naar duurzaam hoger onderwijs
  • Tip 53: Werken aan academische taalvaardigheid doorheen de opleiding
  • Tip 52: We want more...! Honors programma's
  • Tip 51: Talige verwachtingen duidelijk maken bij academische schrijftaken
  • Tip 50: Duurzaam onderwijs in de praktijk
  • Tip 49: Beoordelen van een elektronisch discussieforum
  • Tip 48: Discussiëren 2.0: De elektronische discussiegroep
  • Tip 47: Judge for yourself: juridische onderwijsvragen
  • Tip 46: Het onderwijsleergesprek
  • Tip 45: Omgaan met resultaten van studentenevaluaties
  • Tip 44: Plagiaat
  • Tip 43: Een schriftelijk werkstuk als toets
  • Tip 42: Creativiteit stimuleren en beoordelen
  • Tip 41: De one minute paper
  • Tip 40: Gokkans multiple choice -- in herwerking --
  • Tip 39: Zelfstudiepakketten
  • Tip 38: Beoordelen van een EVC-portfolio
  • Tip 37: Competentiegericht toetsen
  • Tip 36: Projectonderwijs in de praktijk
  • Tip 35: De hink-stap-sprong om het leren van studenten te bevorderen in hoorcolleges
  • Tip 34: Drie kwaliteitscriteria bij het opstellen van schriftelijke opdrachten
  • Tip 33: Flipped classroom
  • Tip 32: Vijf vragen en antwoorden bij competentiegericht onderwijs
  • Tip 31: Feedbackgesprek
  • Tip 30: Begeleiden en beoordelen van studenten met een functiebeperking
  • Tip 29: Stemming
  • Tip 28: Aandacht voor internationalisation@home
  • Tip 27: Een grote studentengroep actief bij de les betrekken
  • Tip 26: De WIG als instrument voor graduele competentieontwikkeling
  • Tip 25: Feedback geven in het Engels op schrijfopdrachten
  • Tip 24: Ondersteuning van werkstudenten
  • Tip 23: Evalueren van het eigen onderwijs via peerobservatie
  • Tip 22: Hoe studenten indelen bij groepswerk
  • Tip 21: ondersteunen van studenten met een functiebeperking
  • Tip 20: Survivaltips bij het evalueren
  • Tip 19: Meet wat u moet meten
  • Tip 18: Actief omgaan met feedback
  • Tip 17: Peerassessment
  • Tip 16: Feedback geven via Blackboard
  • Tip 15: Inrichten van practica
  • Tip 14: Engels als onderwijstaal
  • Tip 13: Uw examen objectief beoordelen
  • Tip 12: Laat studenten elkaar beoordelen
  • Tip 11: Inleiding en afsluiting van een tekst
  • Tip 10: Een zelfreflectie schrijven en beoordelen adhv de zelfreflectiecyclus van Korthagen
  • Tip 9: Activeren in en met streaming video
  • Tip 8: Het maken van mindmaps
  • Tip 7: Coachen van studenten
  • Tip 6: Onderbreek de video die u ter illustratie laat zien
  • Tip 5: Het geven van feedback
  • Tip 4: Uw leslokaal creatief gebruiken
  • Tip 3: Goede afspraken als hoeksteen voor een discussieforum op Blackboard
  • Tip 2: Toetsen via Blackboard. Zowel voor, na als tijdens het OO
  • Tip 1: Stuur het leren met de toets

ECHO-boek: 50 onderwijstips

Naast de tips die op deze pagina staan, is er ook het ECHO-boek: 'Vijftig onderwijstips'. Hierin vindt u 50 onderwijstips, opgedeeld in 10 categorieën. Een voorproefje van het boek met alvast enkele van de tips, kunt u vinden op Google Books. 

De nieuwe tips die verschijnen, worden steeds aangeboden in het overzicht hierboven.

  • © UAntwerpen
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Feedback

Cookie consent

De UAntwerpen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken voor het functioneren, meten en optimaliseren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om b.v. YouTubefilmpjes te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Deze laatste categorie betreffen de tracking cookies. Uw internetgedrag kan worden gevolgd door middel van deze tracking cookies Door op "Accepteer alle cookies" te klikken gaat u hiermee akkoord. Lees ook het UAntwerpen Privacy statement

Stel je persoonlijke voorkeuren in

Cookie-voorkeuren

Ze zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die u uitvoert en die u in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van uw privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
U kunt uw browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat u over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Ze stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, en om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als u deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer u onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Ze maken een verbeterde functionaliteit en maatwerk van de site mogelijk. Ze kunnen geactiveerd worden door ons of door derden waarvan wij de diensten aan onze pagina's hebben toegevoegd. Als u deze cookies niet toestaat, kan het zijn dat sommige of alle services niet goed werken.

Ze kunnen door onze reclamepartners op onze site worden ingesteld om een profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Ze slaan niet direct persoonlijke gegevens op, maar zijn gebaseerd op de unieke identificatie van uw browser en apparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder gerichte advertenties zien.

Voorkeuren opslaan