Experiment
(Bio)surfactants hebben zeer veelzijdige eigenschappen die de leerlingen via een aantal eenvoudige experimenten zelf kunnen ervaren. De leerlingen gaan hiervoor aan de slag met micro-organismen (schimmels en bacteriën) die biosurfactants produceren en ook met zuivere surfactants.

Wat doen de leerlingen?
De workshop start met een korte introductie over biosurfactants en hun belangrijkste eigenschappen. Vervolgens maken de leerlingen kennis met enkele micro-organismen die biosurfactants produceren (ze kunnen deze ook onder de microscoop bekijken). Ze testen het concept ‘oppervlaktespanning’ uit d.m.v. enkele eenvoudige experimenten. Het tweede deel van de workshop zullen de leerlingen hun brein én hun spieren actief moeten gebruiken voor het kloppen van water-olie emulsies en om een aantal vragen te beantwoorden: waarom moeten we emulsies stabiliseren? Hoeveel surfactants hebben we hiervoor nodig? Wat is het verschil tussen een ‘water-in-olie’ en een ‘olie-in-water’ emulsie?

Tijdsindeling activiteit
2,5 uur doorlopend.

Voorbereiding door de leerkracht
Geen.

Wat kan de leerkracht er zelf mee doen in de klas?
Surfactants hebben in het dagelijks leven ontelbare toepassingen als detergenten, emulgatoren, bevochtigers, … Ook in de klas (of in de rugzak van de leerlingen) zullen waarschijnlijk verschillende surfactants aanwezig zijn.

Praktisch

Begeleider van de Universiteit Antwerpen
Marina Crols, Jordi Geerts

Gelieve voor vragen rechtstreeks contact op te nemen met studiostem@uantwerpen.be