Interactieve lezing
Tijdens een interactieve lezing nemen we je mee langs de meest recente ontwikkelingen van robotica, artificiële intelligentie, slimme apps, … enz. We ontdekken hoe deep-fake video’s ontstaan waarin je een beroemd iemand gelijk wat kan laten zeggen maar ook hoe software vandaag al beslist wie wel en wie niet op sollicitatiegesprek mag komen. Geen droge lezing, wel een boeiend verhaal vol voorbeelden en filmpjes. Bovendien gaan we constant in interactie.

Wat doen de leerlingen?
Welke dingen kennen de leerlingen al en hoe denken zij over de toekomst? Welke robots en apps moeten volgens hen dringend ontwikkeld worden? En is privacy eigenlijk nog wel belangrijk? We gaan constant in interactie. Met hun smartphone in de hand kunnen de leerlingen direct laten weten wat ze denken. Zo gaan we in debat over de technologie van de toekomst.

Tijdsindeling activiteit
2,5 uur doorlopend.

Voorbereiding door de leerkracht
Geen voorbereiding nodig.

Wat kan de leerkracht er zelf mee doen in de klas?
De discussie kan achteraf eventueel verdergezet worden in de lessen. Niet alleen binnen STEM-vakken maar ook binnen meer algemeen vormende vakken kan deze discussie een plaats hebben. De lezing geeft mooi aan waarom de vakken wiskunde, informatica, elektronica, fysica, … essentieel zijn voor de jobs van de toekomst.

Praktisch

Begeleider van de Universiteit Antwerpen
Stijn Derammelaere

Gelieve voor vragen rechtstreeks contact op te nemen met studiostem@uantwerpen.be.