Workshop
In deze activiteit bestuderen we de aard van het licht wat ons zal leiden tot de golf-deeltjes dualiteit. We beginnen in de 17e eeuw bij de visies van Newton en Huygens en we volgen de ontdekkingen van o.a. Young, Maxwell en Einstein om zo de veranderende visie van de wetenschap op licht te volgen. Dit wordt onderbouwd met de bijhorende (historische) proefjes.

Wat doen de leerlingen?
De leerlingen volgen in het labo een uiteenzetting over de geschiedenis van de studie van het licht. Hierbij worden de belangrijkste experimenten aan de studenten getoond en uitgelegd: dubbelbrekende kristallen, de ontdekking van magenta, de ringen van Newton, het twee spleten experiment, het foto-elektrisch effect en het quantum eraser experiment.

Tijdsindeling activiteit
Experimenten en demo’s afgewisseld met uitleg, samen 2,5 uur.

Voorbereiding door de leerkracht
Wet van Snellius, reflectie en refractie. Een notie van interferentie (diffractie, principe van Huygens) is handig, maar zal terug worden herhaald.

Wat kan de leerkracht er zelf mee doen in de klas?
Deze activiteit kan dienen als inleiding tot de aard van het licht, diffractie, interferentie, lasers, longitudinale en transversale golven, enz. Het kan ook gebruikt worden als eerste introductie tot kwantummechanica, golffuncties, enz..

Praktisch

Begeleider van de Universiteit Antwerpen
Robbe Ceulemans

Gelieve voor vragen rechtstreeks contact op te nemen met studiostem@uantwerpen.be.