Spatial tectonics

Museum Plantin Moretus

Hoe en wanneer wordt een ontwerp werkelijkheid? Studenten uit de derde bachelor architectuur ontdekken het in dit atelier waar ontwerp en productie elkaar bestuiven. Afwisselend manoeuvreren ze tussen ruimtelijk concept, materiaalonderzoek en constructieve vraagstukken, waardoor een object ontstaat op ware grootte dat getuigt van een diep begrip van utilitaire vormgeving, het bouwproces en de openbare ruimte. 

Onder het thema ‘Spatial Tectonics’ concentreert Studio 1:1 zich op hout als materiaal. Ze onderzochten de architectonische mogelijkheden en thematieken die eigen zijn aan het materiaal: vervlechting, tektoniek, stapelen, reliëf ...  Drie culturele plekken in Antwerpen en drie gebouwen op de Stadscampus van UAntwerpen treden op als gastheer en stellen enkele ruimtes open: Snijders-Rockoxhuis, het MAS, Museum Vleeshuis, gebouw R, Rector Dhanis en Hof Van Liere. De meubels zijn op deze locaties te bezoeken tot september 2024

Hieronder ontdek je de ontwerpen voor Museum Plantin Moretus:

Plantin Moretus (1)

Alyssa Van Beersel - Amber Van Gestel - Dries Heymans - Caitlin Van Aelst


Ons idee was om een modulair bankje te creëren dat de ruimte opdeelt in verschillende zones. Dit sloot goed aan bij de wensen van het museum, aangezien het bankje door één persoon verplaatsbaar moest zijn. We hebben een ontwerp ontwikkeld bestaande uit diverse bankjes met verschillende formaten, die samen één geheel vormen. De opbouw van elk bankje is consistent: zware elementen zijn gemonteerd op een licht frame, wat resulteert in een atypische vormentaal. De verticaliteit die we in het museum steeds zagen terugkeren, hebben we geïntegreerd in de structuur van de bankjes.

Plantin Moretus (2)

Gauthier Meyers - Arno Persyn - Josse Vandevenne - Dieter Verhoeven 


Onze ontwerpintentie baseert zich op het gevoel dat je ervaart als je in het raamkozijn zit. Dit wordt bereikt door aan te takken aan het bestaande raamkozijn en diepte toe te voegen met ons meubilair. De subtiele opstap naar het zitgedeelte scheidt gebruikers niet alleen van voorbijgangers, maar bevordert ook de circulatie tussen de winkel, garderobe en entree. Geïnspireerd door de oude, rechtlijnige structuur van het Museum Plantin Moretus, weerspiegelt het herhaalde patroon van de structuur van het meubilair het architecturale erfgoed. We wilden het meubilair zo ontwerpen dat bezoekers gebruik kunnen maken van een comfortabele plek waar ze kunnen wachten of lezen bij het raam. Daarnaast is er ook ruimte om snel hun tassen neer te zetten om het deel zonder rugleuning, waardoor het aansluit bij de bestaande garderobe.

Plantin Moretus (3)

Anastacia Belooussova - Laura Slock - Joshua Oorebeek


Deze locatie kenmerkt zich door zijn gelaagdheid, gevormd door een diversiteit aan patronen en structuren. Daarom is er gekozen voor een eenvoudig frame dat subtiel opgaat in de ruimte. Wanneer men nadert onthult het zitvlak ondanks de bescheidenheid van het frame een verfijnd patroon. Dit patroon verwijst naar een openvallend boek, als eerbeton aan de geschiedenis van de locatie. De bank is strategisch geplaatst in de hoek van de ruimte, om een uitnodigende en rustgevende zitplaats te creëren zonder de circulatie te verstoren.

Plantin Moretus (4)

Iben Wilms - Momina Tanai


Het ontwerp vindt zijn oorsprong in geschiedenis, filosofie en functie, met aandacht voor de omgeving. Door een simpel en geoptimaliseerd draagkader te ontwikkelen, wordt er zo min mogelijk materiaal gebruikt. Op deze manier wordt de bank als het ware ‘weggefilterd’, zodat het zitobject niet te veel aandacht van het museum afleidt. Het gekozen patroon is geïnspireerd op de geschiedenis van boekbinden, waarbij de bovenste laag een boek symboliseert. Hier liggen de latten geconcentreerd bij elkaar, als de gebonden rug van een boek, en spreiden ze zich uit als pagina’s.