In deze reeks van screencasts krijg je praktische handvaten aangereikt om in te zetten tijdens je (coaching)gesprekken met studenten. Onderaan deze pagina vind je de korte inhoud en de duur van elke screencast terug. Daarnaast vind je er ook relevante documenten. Deze reeks wordt in de toekomst ook steeds verder ontwikkelddus kom zeker regelmatig een kijkje nemen of er geen nieuwe screencasts aan deze pagina zijn toegevoegd. Je kan de screencasts best doornemen in de volgorde waarin ze hieronder opgenomen staan. 

Veel kijkplezier!

Onderstaande screencasts zijn in eerste instantie vooral interessant voor de mentoren van Mentoraat Plus. 

***

Algemene kenmerken

In deze screencast willen we graag met jou ingaan op een aantal kenmerken die specifiek zijn voor een coachinggesprek en leggen we al de link met verschillende technieken die je in zo’n gesprek kan gebruiken. 

BijlageHandouts Algemene kenmerken

ECHO | Duur: 11'05

Gespreksfases 

Een coachinggesprek doorloopt verschillende fases. In deze screencast overlopen we deze fases beknopt samen met jou en geven we een aantal aandachtspunten mee, zodat je op een flexibele manier met deze fases aan de slag kan. 

BijlageHandouts Gespreksfases

Contact en contract

In deze screencast behandelen we de openingsfase van een coachinggesprek, waarbij we ingaan op twee onderdelen: contact en contract.

ECHO | Duur: 10'00

Verkenning topic

In deze screencast staan we even stil bij enkele belangrijke kaders en aandachtspunten van gesprekstechnieken. Daarbij raken we een volgende gespreksfase aan: de verkenning van het topic. 

Bijlage: Handouts Verkenning topic

ECHO | Duur: 6'56

Grenzen en doorverwijzen

Wat zijn grenzen en waarom is tijdig doorverwijzen belangrijk?

Bijlage: Handouts Grenzen en doorverwijzen

DSSB | Duur: 4'05

Grenzen van de student

Hoe weet je dat je grenzen van de student overschrijdt? Wat zijn de signalen en hoe kan je bijsturen? Mag je tips en adviezen geven als coach?

DSSB | Duur: 11'47

Je eigen grenzen

Hoe kan je je eigen grenzen bepalen en herkennen? Hoe kan je je grenzen aangeven? Hoe reageer je op een agressieve student?

DSSB | Duur: 13'30

Doorverwijzen

Hoe en wanneer verwijs je best door? Naar wie kan je doorverwijzen binnen en buiten UAntwerpen?

BijlageGrenzen en doorverwijzen: doorverwijskaart

DSSB | Duur: 6'25

Goal-setting

De goal-setting is een handige tool om studenten te begeleiden doorheen hun leerproces. In deze screencast leer je wat een goal-setting is, waarom een goal-setting zinvol kan zijn, voor wie dit instrument in het bijzonder geschikt is, hoe je de goal-setting kan afnemen en welke meerwaarde het kan betekenen voor jou.

Bijlagen
Handouts Goal-setting
Leidraad Goal-setting (Pintra, na inloggen)

Team Diversiteit | Duur: 6'27

Gespreksleidraad

Misschien heb je je wel eens afgevraagd: “Hoe haal ik het meeste uit mijn gesprek met een student?” “Welke vragen zijn interessant om te stellen op sleutelmomenten in het academiejaar?” “Is een gespreksleidraad echt nodig?” Als mentor of persoon in een begeleidende rol kan het van belang zijn om een gespreksleidraad te gebruiken om het meeste uit je gesprek te halen. In deze screencast staan we stil bij welke onderwerpen en vragen op welk moment interessant zijn om ter sprake te brengen.

BijlageHandouts Gespreksleidraad

Team Diversiteit | Duur: 9'37

Verslaggeving

In deze screencast leer je waarom verslag nemen bij het begeleiden van studenten belangrijk is en krijg je enkele tips mee over hoe je dat kan doen.

BijlageHandouts Verslaggeving

Team Diversiteit | Duur: 5'40